مدارس

وزير التعليم: سنتعامل بالقانون مع أي مكتبة أو سايبر يتاجر بأبحاث الطلاب وسنرفض أبحاث الغشاشين



أعلن الدكتور طارق شوقي وزير التربية والتعليم ، عن الحالة الوحيدة التي سيكون فيها المشروع البحثي المقدم من الطالب غير مقبول.



وقال وزير التربية والتعليم : لن نقبل أي بحث قائم على الغش أو النقل أو الشراء من اي جهة او شخص، فهذا مرفوض تماما .

كما أضاف وزير التربية والتعليم: الوزارة سوف تأخذ موقفاً أكثر صرامة بشكل قانوني وأحيانا جنائي مع جميع المخالفين لتعليمات الوزارة بشأن المشروعات البحثية.

وأعلن وزير التربية و التعليم ، أن أي مكتبات أو مقاهي انترنت أو أعضاء في وزارة التعليم سيتاجرون بالمشروعات البحثية المطلوبة من الطلاب ويبيعونها للتربح منها، سيتعرضون فورًا للمساءلة القانونية المباشرة “مفيهاش أي تمييز”



وأوضح وزير التربية و التعليم: لو قدم لنا الطالب بحثا متطابقا مع بحث آخر أو منقول، أو تم الاعتماد على الأهل أو الأقارب في إعداده بالكامل سوف يتم رفض بحثه تماما، وسيدخل هذا الطالب امتحان دور ثان في سبتمبر القادم .

وقال الوزير : أي حد هايروح للسكة دي ما يزعلش من النتيجة

تابعنا على مواقع التواصل الإجتماعي ليصلك كل جديد :

تعليق واحد

  1. عاوزه اعرف السيد الوزير مدربش الاولاد علي البحوث ولا ازاي يبحثوا علي النت علي اي موضوع ازاي فجأة كده يطالبهم بعمل بحث من 800 كلمه مع ذكر المراجع ده ضحك علي الدقون يا سيادة الوزير يطالبهم ان عنوان البحث يكون جذاب ويهتموا بعلامات الترقيم اللي هما اصلا مش عارفينها والاهتمام بالقواعد النحوية والاملاء انت محدش قالك ان اغلب الطلبه مش بيعرفوا بكتبوا حتي اسمهم و الاغلبيه ضعاف في النحو محدش قالك ان الاغلبيه لاهما ولا والديهم عندهم موبايل حديث ولا لاب توب يدخلوا بيه علي النت يا سياده الوزير افكارك حلوه بس في بلد تكون ظروف المواطن الاقتصاديه احسن من كده او تنتظر احد الظروف ما تتحسن او سلم الطلبه كلهم اي باد ذي ثانوي عام انت عاوز تنتهز الفرصه وتطبق افكارك باي شكل حتي لو كانت علي ارض الواقع مش نافعه الطالب ولا ولي الامر المطحون لوحده

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock