عاجل ..الازهر يعلن تفاصيل خطة الدراسة وتحديد مواعيد الامتحانات ونظامها لطلاب الازهر الاثنين المقبل التخطي إلى المحتوى
كشف الشيخ صالح عباس وكيل الازهر الشريف، أنه سيتم عقد اجتماع يوم الاثنين القادم للإعلان عن مواعيد الامتحانات وكيفيتها لطلاب الازهر الشريف، موضحا أنه تم نشر  المناهج  الدراسية الخاصة بالفصل الدراسي الثاني لجميع الصفوف الدراسية على موقع الأزهر مع الاستعانة بما تقدمه وزارة التربية والتعليم للطلاب في المواد المشتركة.
وتابع، سيتم توفير منصة لطلابنا للتفاعل المباشر بين الطالب والمعلم،وكان قد أصدر الأزهر عددًا من الضوابط التنظيمية لمواجهة فيروس كورونا بمختلف قطاعات الأزهر الشريف، من ضمنها إعداد مادة علمية إلكترونية لجميع الصفوف، وإتاحتها على موقع بوابة الأزهر الإلكترونية بع  توقف الدراسة، إضافة إلى إعداد بنك أسئلة للشهادتين (الإعدادية والثانوية) الأزهرية، ونماذج إجاباتها، وإتاحتها للطلاب على موقع بوابة الأزهر.

التعليقات

  1. طب بعد أزنكم كنا عيزين نشوف نموذج للأمتحان بتاع الصف الثاني الثانوي الأدبي وللصف الأول الأعدادى وللصف الثالث الأبتدائى وهل الأمتحان هيكون أون لاين ولا ورقى وياريت تقولو المعاد الأكيد لبدايه الأمتحانات

  2. طب هنذاكر ازاى ومحدش يقلى اون لاين لأن فى طلبه معندهاش تليفون #الغاءالترم_التانى. #صحتنا_اهم

  3. يجماعه كدا ظلم انتوا كدا هتسقطونا الثانوى يمتحن فى لجن ازاى وانتوا موقفين حيلنا شهر كامل من غير دروس انا عن نفسى من انهارده هنزل الشارع واروح دروسى بلا كورونا بلا طماطم بقا استغفر الله العظيم وحسبنا الله ونعم الوكيل.

  4. والناس اللي مش متوفر عندهم نت ولا في امكانيه يقعوا تحت استغلال مكتبات النت ولا في معاهد معده للنظام الالكتروني ده !!

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.